Szántó Andrea a szeptember 25-i koncertről
– Hogyan kell Bartókot énekelni?
Szerintem ezt a szerepet leginkább a Wagner operák hősnőihez lehetne hasonlítani. Tehát az ott megszokott Sprechgesang, vagy beszélve éneklés jellemzi. Persze legato témákban sincs hiány, de a szöveg érthetősége és az érzelmek átadása a fő kihívás a Kékszakállúban. Ami különlegessé teszi, az a magyar motívumok szerepeltetése, ami természetesen Wagnernél nincs meg. Bartók-énekesnek lenni szerintem főleg abból áll, hogy valaki otthon érzi-e magát az ő zenéjében, hogy természetesen, belülről fakadva tudja-e énekelni. Én nagyon szeretem, és abszolút sajátomnak érzem!
– Technikailag mi a kihívás Juditban? Mire kell odafigyelnie éneklés közben?
Igazából annyira jól megírt zenéről van szó, hogy a legjobb teljesen belefeledkezni. Azért természetesen vannak nehézségek, a ritmus és az intonáció is meg tudja tréfálni az embert, no és a magas C sem hiányzik a kottából. Ha megvan a harmónia a karmester, a szólisták és a zenekar között, az adja az előadás varázsát.
A teljes interjút a Facebook oldalunkon olvashatják: www.facebook.hu/nemzetifilharmonikusok
Bretz Gábor gondolatai Bartók operájáról:
„Ez a világ legcsodálatosabb operája. Általában nagyon jól fogadja a közönség, ritka az, amikor talán nem értik magát a szöveget, és a zene is távol áll tőlük. Ilyet már átéltem Moszkvában. Három nappal később Szentpéterváron ugyanazzal a karmesterrel, ugyanazzal a zenekarral óriási siker volt. (…) Külföldön mindig szívdobogtató, ha ez ember Bartókot énekelhet. Az első és nagyon emlékezetes előadásom Milánóban volt a Scalában. Ott amikor felcsendült a muzsika, az egy életre szóló élmény volt.”