Ferencsik/1
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Idomeneo – nyitány, K. 366
JOSEPH HAYDN: D-dúr szimfónia, Hob. I:70
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Esz-dúr sinfonia concertante, K. 364
***
MICHAEL HAYDN: Esz-dúr szimfónia, MH 340
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Esz-dúr szimfónia, K. 543
Kelemen Barnabás hegedű
Kokas Katalin brácsa
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Vashegyi György
A Ferencsik bérlet bécsi klasszikus repertoárja zenei „alakformáló menü”, hiszen Haydn és Mozart műveit a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a szokott szimfonikus létszámnál karcsúbb felállásban szólaltatja meg, s ez mozgékonyabb játékot és áttetszőbb hangzást eredményez. A négy hangverseny mindegyike Mozart egy-egy kései szimfóniájával fejeződik be. A nyitóest karmestere, Vashegyi György a hazai historikus előadópraxis meghatározó alakja, a két szólista, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a magyar vonóstársadalom ünnepelt művész-személyiségei.
A bérlet első koncertjén Mozart mellett nemcsak Joseph Haydn jut szóhoz, hanem a zeneszerző öt évvel fiatalabb öccse, a szintén kiváló komponistaként számon tartott Michael is, aki Mozarthoz hasonlóan Salzburgban teljesített szolgálatot, és akit Wolfgang Amadeus szintén nagyra tartott, bizonyos műveit mintának tekintve. Ilyen előkép volt számára a kései, „nagy” Esz-dúr szimfónia nyitótételéhez a most felhangzó, szintén Esz-dúrban írt Michael Haydn-szimfónia első tétele. Hasonlóképpen Esz-dúr hangnemű Mozart életművének egyik gyöngyszeme, a szólóhangszerként hegedűt és brácsát foglalkoztató, megejtő szépségű sinfonia concertante is. Megszólal még a műsor élén az Idomeneo című Mozart-opera nyitánya, valamint Joseph Haydn D-dúr hangnemű 70. szimfóniája, amelyet 1779 decemberében mutattak be Eszterházán.
Vashegyi György az elmúlt három évtized során hatalmas tapasztalatot szerzett Haydn és Mozart zenekari és oratorikus műveinek, valamint operáinak betanításában, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin hallatlanul sokszínű szólista- és kamaramuzsikusi tevékenysége pedig a zeneirodalom szinte minden korszakára kiterjed, a barokktól a 21. század zenéjéig.
A zene édenkertjébe, a bécsi klasszikus stílus remekei közé invitál a Ferencsik bérlet négy koncertje. Mozart-, Haydn- és Michael Haydn zenéje éteri hangokat ígér. A koncertek fináléja egy-egy kései Mozart-szimfónia: a három utolsó mű és a „Prágai” melléknevű alkotás. Minden műsorban hallunk Haydn-szimfóniát is, de megszólalnak nyitányok, koncertáriák, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin hangszerén felcsendül Mozart hegedűs–brácsás Esz-dúr sinfonia concertantéja, Somlai Petra fortepianón játssza a C-dúr zongoraversenyt (K. 467). A fortepiano a hitelesség törekvésére utal – ezt jelzi az is, hogy a műveket a szimfonikus zenekari létszámnál karcsúbb együttesek adják elő. Két programot a főzeneigazgató, Vashegyi György vezényel, egyet a svájci Stephan MacLeod, aki két hangversenyáriában dirigálás közben énekel is, hiszen kiváló basszus. A harmadik esten a zenekar régi barátját, a francia François Leleux-t üdvözölhetjük: ő karmester és oboavirtuóz egy személyben – ezúttal Haydn C-dúr versenyművét tolmácsolja.