Kocsis/4
LISZT FERENC–KOCSIS ZOLTÁN: Obermann völgye
LUDWIG VAN BEETHOVEN: D-dúr hegedűverseny, op. 61
***
OTTORINO RESPIGHI: Róma fenyői, P 141
OTTORINO RESPIGHI: Római ünnepek, P 157
Kelemen Barnabás hegedű
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Carlo Montanaro
Képesek-e arra a hangok, hogy megidézzék egy város látványát, hangulatát, az atmoszférát, amelyet a hely szelleme sugároz? Respighi Róma-triptichonja képes erre. A három szimfonikus költeményből kettőt hallunk ezen a koncerten. És hogy a kínálat sokszínűbb legyen, találkozhatunk a romantikus zongorairodalom egy szenvedélyes remekével Kocsis Zoltán hangszerelésében, valamint Beethoven átszellemült Hegedűversenyével. A hangszeres tökéletességről a kivételes tudású szólista, Kelemen Barnabás, a római hangulatok hitelességéről a karmester, Carlo Montanaro gondoskodik.
A Zarándokévek I. (Svájc) kötetének legjelentősebb darabja, a Senancour levélregénye nyomán keletkezett Obermann völgye az élet nagy kérdéseit boncolgatja hol szenvedélyesen, hol melankolikusan, a világfájdalom zenei lenyomataként. Beethoven Hegedűversenye műfajában az elsők egyikeként szakít a virtuóz írásmóddal, hogy helyette himnikus-filozofikus hangot üssön meg. Respighi a 20. század zeneszerzői közül a színek egyik legvirtuózabb mágusa volt – ami aligha csoda, hiszen mesterének mondhatta minden idők egyik legkiválóbb hangszerelőjét, Rimszkij-Korszakovot. Róma fenyői és Római ünnepek című szimfonikus költeményei a láttató-hangulatteremtő komponálásmód lenyűgöző példái. Kelemen Barnabás (1978) világszerte ünnepelt hegedűművész, az egyik legjelentősebb magyar hangszeres előadó, aki szólistaként, kamaramuzsikusként és pedagógusként egyaránt magasrendű teljesítményt nyújt. Zubin Mehta egykori felfedezettje, a kiváló olasz karmester, Carlo Montanaro a világ számos operaházában és hangversenytermében arat elsöprő sikert rendkívüli temperamentumú produkcióival, s a budapesti közönségnek is egyik elsőszámú kedvence.
Öt hangversenyével a Nemzeti Filharmonikusok Kocsis bérlete stílusok, műfajok, előadók rendkívüli változatosságát kínálja. Az első est Prokofjev–Liszt–Chopin–Bartók-műsorát két kivételes orosz művész: a fiatal zongoravirtuóz, Alexander Malofeev és a női karmesterek örvendetesen növekvő táborát gyarapító Aleftina Ioffe teszi izgalmassá. Az ezúttal karmesterként fellépő legendás oboaművész és zeneszerző, Heinz Holliger egykori mestere és annak tanára előtt tiszteleg Veress és Bartók műveinek tolmácsolásával – az est hegedűvirtuóza az orosz Ilya Gringolts. Kiváló énekesek társaságában Vashegyi György a 18. század végi párizsi templomi koncertek szokását eleveníti fel, egymás után szólaltatva meg Pergolesi és Haydn Stabat Materét. Carlo Montanaro és Kelemen Barnabás Róma varázsát megidéző programján Respighi mellett egy Liszt-zongoradarab Kocsis Zoltán készítette átirata és Beethoven Hegedűversenye is felhangzik, míg a záróeseményen Berlioz szenvedélyei ragadják magával a hallgatót a Fantasztikus szimfóniában, a legavatottabb tolmács, Kobayashi Ken-Ichiro közvetítésével.