Kocsis/1
SZERGEJ PROKOFJEV: Rómeó és Júlia, 1. és 2. szvit – részletek, op. 64
LISZT FERENC: Haláltánc – fantázia zongorára és zenekarra
***
FRÉDÉRIC CHOPIN: Andante spianato et Grande Polonaise brillante zongorára és zenekarra, op. 22
BARTÓK BÉLA: A csodálatos mandarin – szvit, Sz. 73, BB 82
Alexander Malofeev zongora
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Alevtina Ioffe
Prokofjev, Liszt, Chopin, Bartók: a négy szerző neve talán meglepően cseng egymás után, ám ha eláruljuk, hogy a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertjének programján két 20. századi táncjáték zenéje keretez két versenyműkarakterű 19. századi művet, világossá válik, hogy az est szerves logika mentén épül fel. Új művészekkel ismerkedni mindig izgalmas: ezen a koncerten találkozhatunk egy nagy tehetségű ifjú orosz zongoravirtuózzal, és egy szintén orosz karmesterrel, aki a női dirigensek örömtelien gyarapodó táborát képviseli.
Prokofjev Rómeó és Júliája (1935) balett, Bartók egyfelvonásosa, A csodálatos mandarin (1918-1924) pedig pantomim, ám a műfajmeghatározás különbsége ellenére mindkét mű a mindent elsöprő szenvedélyről szól, és ez a szenvedély mindkét történetben végzetes. Izgalmas lesz egy estén hallani a Prokofjev-balett részleteit és a Bartók-pantomimból készült szvitet. Az is izgalmasnak ígérkezik, hogy a 20. századi keret ezúttal két tőről metszett romantikus művet foglal magába: Liszt Haláltáncát és Chopin Andante spianato és Grande polonaise brillante című tételpárját. A két szerző között csupán egy év korkülönbség volt, barátság is összefűzte őket – ez a két zene mégis olyan más! A Haláltánc sötét és démoni, az Andante spianato és Grande polonaise brillante gesztusait költőiség, nemes tartás és elegancia uralja. A szólista, az orosz Alexander Malofeev mindössze huszonkét éves, de már tizenhárom évesen elnyerte a Fiatal Muzsikusok Csajkovszkij Versenyének aranyérmét. Honfitársa, a moszkvai születésű Alevtina Ioffe női karmester, nemzetközi karrierje 2018-ban kezdődött, azóta sikeresen mutatkozott be Berlin, München, Stuttgart, Weimar, Párizs, Seattle közönségének.
Öt hangversenyével a Nemzeti Filharmonikusok Kocsis bérlete stílusok, műfajok, előadók rendkívüli változatosságát kínálja. Az első est Prokofjev–Liszt–Chopin–Bartók-műsorát két kivételes orosz művész: a fiatal zongoravirtuóz, Alexander Malofeev és a női karmesterek örvendetesen növekvő táborát gyarapító Aleftina Ioffe teszi izgalmassá. Az ezúttal karmesterként fellépő legendás oboaművész és zeneszerző, Heinz Holliger egykori mestere és annak tanára előtt tiszteleg Veress és Bartók műveinek tolmácsolásával – az est hegedűvirtuóza az orosz Ilya Gringolts. Kiváló énekesek társaságában Vashegyi György a 18. század végi párizsi templomi koncertek szokását eleveníti fel, egymás után szólaltatva meg Pergolesi és Haydn Stabat Materét. Carlo Montanaro és Kelemen Barnabás Róma varázsát megidéző programján Respighi mellett egy Liszt-zongoradarab Kocsis Zoltán készítette átirata és Beethoven Hegedűversenye is felhangzik, míg a záróeseményen Berlioz szenvedélyei ragadják magával a hallgatót a Fantasztikus szimfóniában, a legavatottabb tolmács, Kobayashi Ken-Ichiro közvetítésével.