Egy Magyarországnak szentelt fesztivál
Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Kelemen Barnabás (hegedű) , Kocsis Zoltán (karmester), Beethoven, Bartók, Debussy, Rachmaninov művei. Saint-Matthieu templom, Colmar. XIII. Colmari Nemzetközi Fesztivál.
A régóta kialakult szokás szerint a Colmari Nemzetközi Fesztivál minden egyes új kiadását a múlt egy-egy jeles előadóművészének szentelik. A fesztivál művészeti igazgatója, Vladimir Spivakov választása ezúttal Szigeti Józsefre, és ennek kiterjesztéseként Magyarországra, a nagy hegedűs szülőhazájára esett. Így Bartókot emelték ki, akinek legalább egy műve szerepel a július 4-től 15-ig tartandó 22 hangverseny legtöbbjén, nem feledkezve meg Lisztről és Kodályról sem. De kiemelték a magyar előadókat is: Schiff András és Ránki Dezső zongoraművészt, Perényi Miklós gordonka- és Lendvay József hegedűművészt, a Kodály és a Takács vonósnégyest, a Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekart, illetve a Budapesti Fesztiválzenekart, melyeknek zeneigazgatója Kocsis Zoltán, illetve Fischer Iván. Tekintettel a fesztivállátogató zenerajongók kissé fagyos viselkedésére, igazi bravúrról van szó, egy bizonyos színvonalon álló előadók meghívásával azonban kiszámíthatóvá válik a kockázat.
Még az „egyéb” kategóriának is hagytak helyet: Berlioz Rákóczi indulója a Szpivakov vezényletével fellépő Oroszországi Állami Zenekar első hangversenyének nyitányaként július 9-én, Brahms három Magyar tánca és Beethoven 1811-es nyitánya, amelyet Kotzebue István király, Magyarország jótevője című drámájának pesti előadásaira komponált.
Kocsis Zoltán ez utóbbi, hangversenyen oly ritkán hallható művet tette a műsor élére, ily módon alkalmat adva annak megállapítására, hogy egy általánosságban másodrendűnek tartott műben is fel lehet fedezni ismeretlen szépségeket, ha az előadónak sikerül kipattantani az isteni szikrát. Mindjárt az elején kiderült, hogy a zenekar egy nagyszerű eszköz, igen vonzó színekkel és hibátlan válaszokkal vezetőjének végtelenül változatos parancsaira. Kocsis Zoltán elég keveset használja bal kezét, és sohasem arra, hogy mérsékelje vele a zenekart.
Az a biztonság, amellyel az elsősorban zongoristaként ismert Kocsis értelmezi Bartók három zongoradarabját (Burlesque, Scherzo és Fantázia) úgy, hogy közben jócskán eltávolodik idiomatikus jellegüktől, gazdag invencióról, valamint a zenekari források mély ismeretéről tanúskodik. Ez pedig csak átmenet volt Bartók Második hegedűversernyéhez, amely lehetőséget adott Kelemen Barnabásnak (született Budapesten 1978-ban, díjainak száma máris jelentős) arra, hogy bemutatkozzon Franciaországban, miután már az összes többi országban szerepet. Játéka érzékeny, laza, hangzása tömör de nem túlsúlyos, ideális összhangban Kocsis vezénylésével, akivel osztja a szerves átmenetek iránti érzéket, ami lényeges tulajdonság egy állandó fejlődésben lévő mű előadásánál.
A hangverseny második része szintén elhagyja a járt utat, sőt kísérleti jelleget is ölt: Debussy két Képe közé (Gigues és Tavaszi körtánc) tette be Kocsis Zoltán Rachmaninov Holtak szigetét az Ibéria helyére, majd arra kérte a közönséget, hogy csak a végén tapsoljanak, mintha egy három részből álló műről lenne szó. Így hát a Debussy által elképzelt, két pasztellszínű redőny közt átszűrődő ünnepi csillogás és napsütés helyett egy sötét, bár nagyszerű hangtelítettséggel teljes temetői sugárzás szórta be váratlan fényekkel a francia zeneszerző pókhálószerű építményeit. Mintha Utrillo helyett egy Goyát akasztanánk a falra két Monet festmény közé. Ezek után már nem is érthető, hogy mi vonzza oly gyakran a karmestereket a rutin, és nem az újító keresés felé.
Gérard Condé
(Le Monde, 2001. július 8.)