Lebrecht kritizálja Kocsisékat
A nemzetközi sajtóban is jó a visszhangja a budapesti Művészetek Palotájának. A provokatív bírálatairól ismert brit zenekritikus, Norman Lebrecht az Evening Standard cím lapban viszont szóvá teszi, hogy miért nem a Budapesti Fesztiválzenekar költözhetett az új házba.
A tekintélyes kanadai lap, a Le Devoir az egyik hétvégi számában terjedelmes képes beszámolót szentel az új ház bemutatásának. A cikk a budapesti komplexum megvalósításának módját követendő példának tartja Montreal számára is. A bécsi Die Presse írásának címe is dicsérő: pompás ház gazdag programlehetőségekkel. Az írást jegyző újságírónak a londoni South Bank és a budapesti Millenniumi Városközpont közötti párhuzam jut eszébe, azt jósolja, esélyes, hogy itt alakul ki a város egyik legdivatosabb negyede.
Egy teljes oldalon tájékoztatja a brit olvasókat az Evening Standard is. A cikk szerzője Norman Lebrecht, akinek vitriolos tollát a magyar olvasók is jól ismerik itt megjelent köteteiből. Lebrecht kijelenti: Budapest három év alatt csodálatos új koncerttermet épített. Majd fölteszi a kérdést: „miért épít London évtizedekig rosszakat?”
Lebrecht szerint a világ legújabb Duna-parti koncertterme mindent tud, amit egy modern teremnek tudnia kell. Az akusztika változtatható és összehasonlíthatatlanul jobb, mint bármelyik londoni vagy párizsi teremé.
Képzeljük csak el – javasolja a brit olvasóknak Lebrecht -, mi lenne, ha Londonban egy beruházó megvenne egy elhagyott erőművet vagy telefonközpontot, és ott felépítene egy koncerttermet anélkül, hogy egyeztetnie kellene a kulturális hatóságokkal, majd a privát beruházásra visszavásárlási garanciát kapna. A terem három év alatt elkészülhetne, ellentétben azzal a hússzal, amíg a Barbican épült és egy másik hússzal. ameddig a Royal Festival Hall felújítási vitája tartott. Túl szépnek hangzik? Múlt hónapban Budapesten történt meg, nemsokára Párizsban fog. A Lebrecht-írásból ezúttal sem hiányzik a kritikai hang: a Művészetek Palotájában a Kocsis Zoltán által vezetett Nemzeti Filharmonikus Zenekart nevezték ki rezidens együttesnek. A – szerinte – kirúghatatlan zenészek alkotta egykori állami zenekarból hiányzik a Fischer Iván vezette és Solti György által felkarolt Budapesti Fesztiválzenekar különleges íze. Többen a Fesztiválzenekart hangzásban és szemléletmódban is jobbnak tartják, de Fischer muzsikusainak egy külvárosi moziban kell próbálniuk, koncertjeik zömét pedig a kisebb Zeneakadémián tartják.
Népszava-információ
(Népszava, 2005. április 8.)