Túl vagyunk az első három koncerten, Freiburg, Friedrichshafen, Stuttgart. Mindenhol nagy sikere volt a zenekarnak és a két szólistának. A közönség lelkes, a két ráadás (Rákóczi induló és a Magyar táncok) után állva tapsoltak további ráadásokat várva.
2011. február 12-14.
Kuklis Gergely koncertmestert kérdeztük
Hogyan készül fel a muzsikus egy turnéra?
„Ez egy nagyon érdekes dolog, mert pszichésen is rákészülést igényel. Csomagolás, pakolás, elköszön a családjától, aztán elindul a csapat, felszállunk a repülőre és át kell kapcsolnia az ember elméjét egy másik „üzemmódra”. A család mindennapi teendői, és az a fajta otthoni gyakorlás, amit végez, az itt mind elillan a turnén. Nagyon érdekes megfigyelni a kollégák egymás közötti viszonyát. Mindenki igyekszik a lehető legtoleránsabb lenni és többször veszi elő humorérzékét, mint máskor. Itt össze vagyunk zárva egy szállodában. Olyan, mint egy diákkori élmény, amikor elmegyünk egy táborba, csak itt mindennaposak az utazások, buszozás, vonatozás, délután indulás az esti koncertre, főpróba, majd az előadás. És minden a koncertre van kihegyezve, hiszen akkor kell a legprofibb teljesítményt nyújtani.„
Milyen nehézség van még egy ilyen turné koncertjein?
„Talán a legnehezebb feladat zenei szempontból az, hogy azonos műsort többször kell eljátszani, harmadszor, negyedszer, pl.egy Beethoven vagy Csajkovszkij szimfóniát. Minden alkalommal bele kell tenni azt a frissességet, ami az első koncerten elcsattant és, ezt kell megőrizzük a sokadik alkalomra is.”
Mi az, ami feldob?
„Nagyon inspirálóak a kiváló szólisták. Daniel Müller-Schott a csellista, nagyszerű zenészegyéniség és a Julia Fischer ragyogó hegedűs. Két különböző karakter, de ahogyan együtt tudnak játszani, az nagyon figyelemre méltó, pedig időnként nem is egyezik a koncepciójuk. Ez nagyon inspirálón hat a zenészekre is.”
Milyen a közönség?
„Nagyon jó. Megállapítottam, hogy itt is lehetne a közönség picit fiatalabb.
Én azt láttam, hogy az életkor 40 és 60 év között van. Persze, vannak fiatalok is, de örülnék, ha több fiatalabb arcot is látnánk a közönség soraiban. Viszont nagyon-nagyon műértő, odafigyelő. Hála istennek a koncertjeink nagy sikert aratnak. Nagyon pozitív élmény volt az elmúlt három napban teltházak előtt játszani.”
Koppándi Jenő koncertmester így vélekedik a fiatal, tehetséges Julia Fischer hegedűművészről.
„Azt hiszem, hogy korunk egyik nagy hegedűművészéről van szó. Egy fiatal művész a német generációból. Nekem nagy élmény, hogy vele játszhatok. Korához képest egy nagyon érett művész, jó zenei intelligenciával rendelkezik. Az én ízlésemhez közel áll a játéka és jó vele dolgozni. Azt hiszem, hogy felfogása teljes mértékben megegyezik Kocsis Zoltán és a zenekar felfogásával. A szólisták és a közönség között jó kapcsolat alakult ki, ahogyan ez az eddigi koncertekből is kiderült, de ugyanez elmondható a zenekarral is. Egy közvetlen művésznőről van szó.”
Pertorini Rezső cselló szólamvezetőt a turné másik szólistájáról Daniel Müller-Schott művészről kérdeztük.
„Nagy érdeklődéssel vártam Daniel Müller-Schottal való együttműködést. Részben azért, mert egy barátomtól kaptam egy hanglemezt, ahol rendkívül érdekes dolgokat játszik. Másrészről azért vártam a találkozást, mert nemrégiben játszottunk Natalia Gutmannal, akivel szintén Dvořák h-moll gordonkaversenyét adtuk elő. Ilyenkor az összehasonlítás sajnos, szinte óhatatlan. Bár a korkülönbség iszonyatosan nagy közöttük, hiszen Natalia Gutmann 68 éves már, fiatalember meg gondolom, 30 év alatt van.
Meg kell állapítanom, hogy valóban gyönyörű hangon csellózik Müller-Schott, és nagyszerű hangszere is van, egy nagyon jól képzett csellista. Én örülök, hogy játszattam Dvorak csellóversenyét mindkettejükkel, és kíváncsian várom a többi előadást is. Jó ráadást adott az egyik koncerten, Benjamin Britten három csellószvitjéből hangzott el az egyik tétel. Nagy sikere volt. „
Bukta Julianna
sajtóreferens