Pászti bérlet 3.
Egy furcsa hangsorral kezdődött. Adolfo Crescentininek hívták azt a nem különösebben jelentős muzsikust, aki a híres Ricordi kiadó magazinjában közzétett egy hét hangból álló sort, azzal a felhívással, írjanak rá darabot a zeneszerzők, ha tudnak. Először is: találjanak hozzá megfelelő harmóniákat. Az öreg Verdit – aki a maga szórakoztatására fúgákat komponált — érdekelni kezdte a lehetetlen feladat. Komponált egy Ave Mariát, amelynek kezdetén a basszusban hangzik a nevezetes hét hang (c-desz-e-fisz-gisz-aisz-h és ismét c, lefelé egy változtatással), aztán átvándorol más szólamokba. Mindez 1889-ben történt. Később egy Stabat mater foglalkoztatta, immár függetlenül a feladványtól, zenekarral, majd Te Deumot írt szintén kórusra és zenekarra, illetve e háromhoz csatlakozott még a valamivel korábbi Laudi alla Vergine Maria à cappella kórusra (ennek szövege Dante Paradisójából való). Ez a négy tétel lett végül a Quattro pezzi sacri. Csak a vallásos tartalom köti őket össze, de az öregúr jóváhagyta együttes közreadásukat. Különös élmény a Fájdalmas Szűzanyát megidéző, Verdi-féle Stabat mater után meghallgatni Rossini verziójat ugyanerre a középkori latin , úgynevezett sequentia-szövegre.